Rust vond en vind ik nog steeds door meditatie. Op YouTube vind je prima meditaties; in het Nederlands zowel als in het Engels. het hielp mij in de periode om in te slapen vooral. Hoewel ik tot mijn schande moet bekennen dat ik ook weleens een slaapppil heb genomen. Praten hielp veel en wandelen; het liefst in de natuur.Ook valeriaantabletjes , te koop bij de bekende drogisterijen, bewezen meer dan eens hun nut. En Bach rescue spray voor rust. Probeer uit wat voor jou het beste werkt.

Ook smudgen deed ik veel. Met smeulende witte sali op een schelp of schaal door het huis lopen en alle plekken behandelen, waarvan je intuïtief voelt dat het nodig is. Dat wil zeggen; de rook met een zelf gevonden mooie veer met waaierbewegingen verspreiden. Ik doe dit nog steeds regelmatig. 

Toen ik het weer kon d.w.z. de rust weer ervoor vond: schrijven. ALLES van me afschrijven. Geen blad voor de mond nemen en vloeken, tieren en schelden. Grof zijn. Verdrietig zijn. Jankend tot ik soms de tekst niet meer kon lezen, maar wat deed het goed! En die boekjes gedeeltelijk ritueel verbrand ( hoe? zoals het voor JOU het beste voelt). Ook brieven geschreven aan mijn jongere zelf. Het kind, de puber, de jong volwassene, de vrouw, de moeder....Vertellen dat ze nu veilig waren en geliefd. Thuis mochten komen bij mij .Alle pijn en verdriet weggeschreven.

Muziek. Toen het weer goed voelde. Soms keiharde rock, dan weer een sentimenteel nummer waarbij ik het niet droog hield. De gevoelens moeten eruit en dan komt er rust. Bedenk wat voor jou werkt. Probeer; al is het in het begin misschien onwennig en raar.

Een dankbaarheidsboekje bijhouden. Iedere dag 5 dingen opschrijven waarvoor je die dag dankbaar bent. Als je in zo'n periode zit, ben je geneigd de goede , al zijn het nog zo'n kleine dingen, te vergeten. Iedere avond voor het slapen gaan pakte ik mijn boekje en dacht na. In het begin schoten me vooral alle akelige verdrietige zaken te binnen, maar gaandeweg kreeg ik oog voor alle moois wat er nog altijd was. Al was dat maar de zon die scheen, een complimentje van een collega, een leuke kaart van een vriendin, een mooie passage die ik gelezen had of iets anders. Het verlegd ongemerkt je focus en laat je weer positiever waarnemen en beleven.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.